2022 03 19 22 26 28 Window 660x330 - اهمیت مهارت های نرم....

اهمیت مهارت های نرم….

2022 03 19 22 26 28 Window - اهمیت مهارت های نرم....

به نظرتون در محل کار شما، به اندازه کافی به مهارت های نرم توجه میشه؟

مهارت های نرم باعث میشن که مهارت های سخت شما بدرخشن. ولی این اصطلاحات یعنی چی و کجا به کار میرن؟ همراه ما باشین تا بهتون یاد بدیم چطور در شغل خودتون بدرخشین…

شما برای این‌که شغلی رو به دست بیارین و بتونین اون رو حفظ کنین، به مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی نیاز دارین. مثلا یه دندونپزشک باید بدونه چطوری دندون شما رو پر کنه. یا یه منشی باید بتونه بالای 100 کلمه در دقیقه تایپ کنه. حسابدار باید دارای گواهینامه و مهارت حساب کردن باشه. به این ویژگی‌های فنی، مهارت های سخت میگن.

اما جدای از مهارت‌های فنی، شما به کدوم دندونپزشک مراجعه می‌کنین؟ اونی که برخورد خوبی داره و به همه سوالات شما جواب میده؟ یا اونی که فقط می‌خواد دندون‌تون رو پرکنه و پولش رو بگیره؟ شما جایی رو انتخاب می‌کنین که منشی اون با حوصله هست و همیشه به بقیه کمک می‌کنه؟ یا فردی که انعطاف‌پذیر نیست و اشتباهاتش رو قبول نمی‌کنه. به همین ترتیب، در مورد حسابدار انتخاب شما چطوریه؟ یه انسان منظم و با دقت یا فردی که به کارش تعهدی نداره؟ به یه سری ویژگی‌ها مثل نوع رفتار کارمندان، مهارت های نرم میگن.

اهمیت مهارت های نرم

به طور کلی، کسی که اخلاق کاری فوق العاده‌ای داره و همکارای خودش رو تشویق می‌کنه، فردیه که به احتمال زیاد در شغل خودش برتری داره. در تمامی این شرایط، مهارت‌های نرم اهمیت دارن.

در حالی که مهارت‌های فنی به شما کمک می‌کنن که افراد زیادی به سمت شما بیان، ولی مهارت های نرم باعث میشن درهای بیشتری پیش روی شما باز بشن و افراد بیشتری جذب شما بشن.

در واقع به اخلاق کاری، نگرش، مهارت‌های ارتباطی، هوش هیجانی و مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصی دیگه، مهارت های نرم میگن که برای موفقیت شغلی بسیار مهم هستن.

با این مهارت‌های نرم می‌تونین به عنوان یه رهبر برجسته محسوب بشین. اگه شما مهارت های نرم رو بشناسین و اونارو تو خودتون تقویت کنین، می‌تونین راحت‌تر تیم تشکیل بدین و به اونا انگیزه بدین. در ضمن مشکلات رو آسان‌تر حل می‌کنین. اگه شما می‌خواین موفق بشین، باید بدونین چطوری با مردم کنار بیاین و رفتار مثبتی داشته باشین.

ولی مشکل اینجاست که گاهی این مهارت های نرم، کم اهمیت تلقی میشن. در ضمن نسبت به مهارت های سخت، کمتر به اون‌ها توجه می‌کنن و آموزش زیادی هم صورت نمی‌گیرن. سازمان‌ها انتظار دارن که مردم بدونن در محل کار چگونه رفتار کنن. اونا تصور می‌کنن که همه اهمیت به موقع بودن، ابتکار عمل، رفتار دوستانه و تولید کار با کیفیت بالا رو می‌دونن و درک می‌کنن.

این مهارت های نرم، جهانی هستن، یعنی اینکه مردم در هر جای دنیا باید رفتار خوبی داشته باشن و مثل مهارت های سخت نیست که فقط شامل یک سری مهارت‌های فنی باشن. بنابراین، همون قدری که مهارت های سخت اهمیت دارن، تمرکز بر مهارت سخت هم مهمه.

وقتی که شما یا کارمندان‌تون مهارت‌های فنی زیادی دارین، ولی خبری از مهارت های نرم نیست، یعنی شما دچار یه شکاف هستین. مهارت های نرم، باید مهارت های سخت رو همراهی کنن و باعث بشن که سازمان شما از تخصص فنی خودش به طور کامل استفاده کنه. در موقعیت‌های زیر شکاف مهارت های نرم وجود دارن:

1- اگه واقعا در جذب مشتری‌ها مهارت دارین و در حفظ اون‌ها چندان خوب نیستین، پس به احتمال زیاد شما هم دچار شکاف مهارت های نرم هستین.

2- اگه تعداد کارمندان شما بالاست و مجبورید که به اونا مجددا آموزش بدین، باز هم ممکنه شما شکاف مهارت های نرم داشته باشین.

3- وقتی مدیرهای شما زیادن، ولی یه رهبر واقعی ندارین، پس مطمئنا در بخش مهارت های نرم سازمان شما مشکلی هست.

در واقع، هر زمان که حس کردین نمی‌تونین از دانش، تجربه و مهارت تیم خودتون استفاده کنین، باید سطح ارتباطات و مهارت‌های بین فردی موجود در سازمان‌تون رو ارزیابی کنین.

محیط کار، یک پویاییِ بین فردی رو ایجاد می‎کنه که نمی‌تونیم اون رو نادیده بگیریم. گوش دادن به صحبت‌ها، ارائه ایده‌ها، حل تعارضات و تقویت محیط کار باز و صادقانه، به نحوه ایجاد و حفظ روابط با مردم بستگی داره. این روابط هستن که به افراد اجازه میدن به طور کامل در پروژه‌های تیمی شرکت کنن، از دیگران قدردانی کنن و از پروژه‌های خودشون حمایت کنن.

نقش حیاتی مهارت های نرم

شما باید نقش حیاتی مهارت های نرم تیم خودتون رو بشناسین و نه فقط برای توسعه اون‌ها بر روی خودتون کار کنین، تازه باید توسعه اونا رو در سراسر سازمان تشویق کنین. برای گسترش این مهارت‌ها، موارد زیر رو بررسی کنین:

  • مسئولیت پذیری شخصی
  • میزان همکاری
  • مهارت‌های مذاکره بین فردی
  • حل تعارضات
  • سازگاری و انعطاف‌پذیری افراد
  • وضوح ارتباطات
  • تفکر خلاقانه
  • مربیگری و راهنمایی

هر چی بیشتر این موارد رو در اطراف خودتون مشاهده کنین، یعنی مهارت نرم کارمندهای شما در حال افزایش هستن. همه این‌ها تاثیر قابل توجهی بر نگرش فرد دارن و باعث میشن با مشتریان، همکاران، سرپرستان و سایر ذینفعان، تعامل خوبی داشته باشین.

هرچی نگرش شخص مثبت‌تر باشه، روابط اون فرد بهتر میشه. این چیزی هست که عملکرد عالی تیم رو تقویت می‌کنه و باعث میشه افراد در راستای چشم انداز و استراتژی سازمان قدم بدارن و مشارکت بیشتری داشته باشن.

چند مورد از مهارت‌های نرم که تا الان در موردشون صحبت کردیم:

نتیجه گیری اینکه …

در دنیای امروزی، مهارت های نرم دارن وارد لیست مهارت های سخت میشن. بهتره اینطوری بگیم، دیگه مثل زمان قدیم نیست که فقط مهارت های فنی رو بررسی کنن. حالا دیگه بیشتر شرکت‌ها دلشون می‌خواد کارمندشون مهارت ارتباطی خوبی داشته باشه.

در واقع فقط آموزش مهارت های فنی کافی نیست و این مهارت‌ها بدون ایجاد روابط بین فردی، فایده‌ زیادی ندارن. این مهارت ها بیشتر از هر زمان دیگه‌ای حیاتی هستن، چون سازمان‌ها مدام تلاش می‌کنن که راه‌های جدیدی برای رقابت پیدا کنن. ولی باید بدونین که کار گروهی، رهبری و ارتباطات، با توسعه مهارت های نرم به وجود میان. پس برای داشتن یه سازمان خیلی موفق، این مهارت های نرم بی نهایت اهمیت دارن.

درباره‌ی محمد رازه

محمد رازه

همچنین ببینید

03  310x165 - چک لیست تصمیم گیری

چک لیست تصمیم گیری

بارها و بارها و برای تک تک ما پیش اومده که تصمیم گرفتیم بریم سفر؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.