1211 660x330 - مهارت نرم، در روزگار سخت!

مهارت نرم، در روزگار سخت!

1211 300x158 - مهارت نرم، در روزگار سخت!

سافت اسکیل!

وقتی این کلمه رو میشنویم ناخودآگاه متضاد این کلمه هم میاد تو ذهنمون؛ یعنی مهارت های سخت. برای درک بهتر بیاییم ربطش بدیم به علم کامپیوتر یعنی همون نرم افزار و سخت افزار (software- hardware)

سخت افزار اون قطعاتی از کامپیوتره که میتونید اونارو ببینید مثل هارد، مادربرد و … اما شما فیزیک برنامه آفیس رو نمیبینید و اون چیزی که میبینید فقط نتیجه نهایی کاره که در نهایت منجر به استفاده از سیستم میشه اما همونطور که برای برپا کردن کامپیوتر ما به هر دوی اینها نیاز داریم، توی کسب و کار هم داشتن این مهارت ها میتونه کمک کننده باشه.

حالا بیاییم این مهارت ها رو در افراد هم بررسی کنیم:

مهارت های سخت توانایی های قابل تمرین و قابل آموزش هستن مثل تایپ کردن، آشپزی، زبان های خارجی و بصورت کلی آموزش هایی که دیدیم و ازشون مدرک داریم و میشه میزان تسلط به اونها رو از طریق آزمون و بصورت کمی سنجید.

مهارت نرم مهارت های ذهنی هستن که از نظر اندازه گیری کمیت (بلد بودنشون) دشوار هستن و میشه گفت بیشترشون به ارتباطات بستگی داره مثل مذاکره، رهبری، فن بیان، مدیریت زمان، کار گروهی و… لازمه بدونیم که مهارت های نرم با میزان موفقیت در سازمان ارتباط مستقیم داره اما از طرف دیگه اینها مهارت هایی نیستن که بشه اونا رو به راحتی بدست آورد.

یک پزشک باید مجموعه از مهارت های سخت مثل توانایی تشخصی بیماری، تجویز دارو و درمان رو داشته باشه اما اگر مهارت های نرم مثل هوش هیجانی، اعتماد به نفس، درک دیگران و … رو نداشته باشه به احتمال زیاد مورد توجه بیمارانش قرار نمیگیره و به عنوان یه پزشک خوب شناخته نمیشه.

بریم به جایگاه این دو تا مهارت در دنیای کسب و کار بپردازیم:

توی این سایت به 13تا از مهم ترین مهارت های نرم میرسیم؛ هر شخصی چه مدیر، چه رهبر و چه کارمند و کارشناس، به این مهارت ها نیاز دارن اما مدیرها مثلا نیاز بیشتری به توانایی حل مساله دارن تا کارمند.

  1. ارتباط و مهارت های بین فردی
  2. مهارت های حل مساله
  3. داشتن اخلاق والای کاری
  4. مهارت های کامپیوتری و تکنولوژیکی
  5. مهارت های تحقیقاتی قوی
  6. مهارت های مدیریت زمان
  7. مهارت های مدیریت پروژه
  8. انعطاف پذیری
  9. نگرش مثبت
  10. کار تیمی
  11. اعتماد به نفس
  12. توانایی پذیرش انتقاد سازنده
  13. مهارت های رهبری

در ادامه میرسیم به سایت دکامی

نویسنده معتقده  مهارت های نرم اکتسابی هستن و میزان تفاوت بین مدیر خوب و مدیر عالی، داشتن مهارت های نرمه. کسی که مدیر میشه یعنی به خوبی به علم اون کار واقفه و مدیر خوبیه اما اون چیزی که باعث میشه مدیرعالی ای بشه، داشتن مهارت های نرم هست.

علاوه بر این ها نویسنده میگه این دو تا مهارت مکمل همدیگه هستن و مثل دوتا بال برای پروازن و البته معتقده که هر دوتا مهارت از طریق آموزش بدست میاد.

نویسنده معتقده داشتن مهارت های نرم در مدیر باعث میشه که بتونه ارتباط خوبی با کارمنداش برقرار کنه، به موقع چالش ها رو بشناسه و با اونها برخورد کنه، زودتر به اهدافش برسه، مشتری هارو بشناسه و به سود بیشتری برسه و در نهایت چارچوبی بسازه که باعث ایجاد نظم در سازمان بشه و اگر هرکدوم از اینها نباشه، میتونه به مرور زمان باعث نابودی سازمان بشه.

SOFT SKILLS 300x158 - مهارت نرم، در روزگار سخت!

7تا از مواردی که در نهایت منجر به معلول های بالا و موفقیت سازمان میشه از دید نویسنده مهارت زیر هستن:

  1. ارتباط
  2. توانایی حل مساله و خلاقیت
  3. نظم و مدیریت زمان
  4. مدیریت پروژه
  5. مدیریت کارکنان
  6. ایجاد هدف برای سازمان و هدایت آن به سوی هدف تعیین شده
  7. اعتماد به نفس و عزت نفس

و اما سایت بعدیرو بررسی میکنیم:

توی این سایت نویسنده مهارت نرم رو به شدت مهم میدونه و میگه مدیری که مهارت نرم داشته باشه، در میان کارمندانش نفوذ و احترام بیشتری داره و بالعکس… یعنی کارمندی که مهارت نرم داشته باشه بیثشتر قابل اعتماد مدیرشه.

و حالا چالش نویسنده و همچنین ما اینه که مهارت های سخت مهم تره یا مهارت های نرم؟ و اما در جواب باید گفت که اگر این سوال رو از بخش های مختف بپرسیم جواب های مختلفی میگیرم اما چیزی که واضحه، لزوم وجود هردوی اونهاست.

داشتن مهارت های زیر برای راه انداختن یک کسب و کار تازه خیلی میتونه مفید باشه:

  1. شجاعت: شجاعت جزء مهارت های نرمه که هرچقدر هم سرمایه باشه اما جرات تصمیم گیری و ریسک کردن نباشه، فایده ای نداره.
  2. بازاریابی: بهترین نقطه تلاقی این دو مهارت بازاریابیه. بازاریابی یه مهارت سخت حساب میشه که هرچقدر هم این مهارت رو داشته باشیم اما ارتباط خوبی (مهارت نرم) نباشه، موفق نمیشیم.
  3. سواد مالی: چیزی که آموختنیه اما استفاده از اون (هزینه کردن، سرمایه گذاری و …) نیاز به مهارت نرم داره.
  4. آرامش: وقتی ما مطمئن باشیم که دانش فنی داریم و میتونیم در شرایط حاد مدیریت بحران کنیم، پس قطعا در کارمون آرامش خواهیم داشت.
مهارتهایی که بیشترین تقاضا رو در سال 2019 داشته رو ببینیم:
  1. مدیریت زمان
  2. ارتباطات
  3. نوشتن در محیط کسب و کار
  4. رهبری
  5. فروش
  6. بازاریابی
  7. تجزیه و تحلیل داده ها

اینجا یه خاطره از نویسنده میخونیم که در حوزه دیجیتال مارکتینگ تو شرایطی بوده که دانش فروش خوبی داشته اما مهارت های نرم لازم رو نداشت و برای همین نتونست به اون موفقیتی که میخواد برسه.

نویسنده معتقده که اگرچه اعتقاد بر اینه که این دو مهارت مکمل همدیگه هستن اما مهارت نرم تضمین کننده موفقیته.

یه نکته خوب هم از این سایت برای کارفرماها: اگر دنبال محیط کار سالم و مفید هستید، روی مهارت های نرم سرمایه گذاری کنید؛ در کسب و کار به دنبال جذب و استخدام استعداد ها باشید چون هر مهارتی آموختنی و قابل آموزش است اما پیدا کردن آدم قابل آموزش خیلی سخته.

مهارت های نرم میتونه شامل …

  1. مهارت گوش دادن
  2. مهارت ارتباط برقرار کردن
  3. مهارت ارتباط غیرکلامی (زبان بدن)
  4. مهارت دادن خبر بد
  5. مهارت نه گفتن
  6. مهارت چانه زنی
  7. مهارت برقرای رابطه صمیمانه با کارکنان و همکاران
  8. مهارت نقد کردن دیگران

درباره‌ی محمد رازه

محمد رازه

همچنین ببینید

15 310x165 - مدل تصمیم گیری وُروم-یِتون-جاگو

مدل تصمیم گیری وُروم-یِتون-جاگو

انتخاب فرایند تصمیم گیری به نوبه‌ی خود یک معماست. اینکه تصمیم بگیرید از کدام فرایند تصمیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.