شاید بشه گفت مسائلی که در علم مدیریت باهاشون سرو کار داریم متفاوت با علم ریاضی هست؛ مثلا ما توی ریاضی میگیم ۲*۲ مساویست با ۴ و هرکسی هم که این ضرب رو انجام بده و هر اتفاقی هم که بیفته، به ضرس قاطع میگیم جواب همینه اما تو علم مدیریت اینجوری نیست و خیلی وقتا خیلی چیزا به شرایط بستگی داره مثل بازاریابی….
مثل همین بازاریابی که نمیشه فقط یه تعریف براش داشته باشیم و میشه گفت به تعداد آدم های روی زمین میشه برای بازاریابی تعریف پیدا کرد اما ما همیشه دنبال درست ترین تعریف هستیم و میخواییم ببینیم تو عمل چجوریه و چیکار باید کنیم.
این روزا بحث بازاریابی خیلی داغه و میشه گفت یکی از اون عوامل شتاب دهنده ست که میتونه سرمایه مون رو تبدیل به ثروت و دارایی کنه و نهال کسب و کارمون رو به ثمر بنشونه.
یه کسب و کار رو تصور کنید که تمام سختی های کارآفرینی رو به جون خریده و حالا راه افتاده؛ محصول این کارآفرین هرچقدر هم نو و جدید باشه، تا وقتی که نتونه اون رو به مردم بشناسونه هیچ فایده ای براش نداه و به قول پیتر دراکر تنها یک هدف ارزشمند برای کسب و کار قابل تصوره که اونم خلق مشتریه و مشتریه که آخر سر مهر موفقیت یا عدم موفقیت رو روی کارنامه کسب و کار ما میزنه پس این مرحله شناسوندن کالا یا خدماتمون خیلی مهمه.
نیاز سازی یا تفهیم نیاز یا دادن پاسخ درست به نیاز عوامل بسیار مهمی هستند.
از نظر ویکی پدیا بازاریابی فرایندی است که طی آن شرکتها مشتریان را درگیر میکنند، با مشتری ارتباط قوی برقرار میکنند و برای مشتری ارزش ایجاد میکنند تا در ازای آن از مشتری ارزش دریافت کنن و در واقع ایجاد علاقه در مشتری نسبت به محصولمونه.
پیتر دراکر میگه هدف از بازاریابی ایجاد فروش بیشتر است یا فیلیپ کاتلر میگه فرایندی که شرکت ها مشتری رو درگیر میکنن و روابط مستحکمی باهاش میسازن برای ایجاد ارزش برای مشتری و همچنین دریافت ارزش از مشتریه.
و با یکم سرج میتونیم هزاران تعریف دیگه از بازاریابی پیدا کنیم.
بازاریابی یک استراتژی است که شرکت ها جهت برقراری ارتباط با مشتری ازش استفاده میکنن و باعث آگاهی مشتری از خدمات و محصولات اون شرکت میشه و تعریف کاربردی تر نویسنده اینه که: هر تلاشی که در مسیر رونق کسب و کار باشد، بازاریابیه.
این سایت روانشناسی رو در بازاریابی خیلی مهم میدونه و میگه برای بازاریابی موفق لازمه که رفتار مشتری یا مصرف کننده رو خوب بشناسیم چون همونجوری که گفتیم بحث بازاریابی خیلی داغه و همه یاد گرفتن انجامش بدن و با وجود این همه کسب و کار بزرگ و کوچیکی که هست.
همه افراد روزانه کلی پیام بازاریابی دریافت میکنن رو همین حساب خیلی هاشون رو نادیده میگیرن و فقط از اون پیام هایی خوششون میاد که به شخصیتشون نزدیک باشه پس باید حواسمون به این موضوع باشه.
۴P بازاریابی
۴P بازاریابی آشنا میشیم که شامل (Product, Price, Promotion, Place) که بعدا میبینیم هرکدوم شامل چه مواردی میشه و یک اشاره ای شده به اینکه بازاریابی B2B و B2C چه تفاوت هایی با هم دارن که اگر بخواهیم خیلی مختصر بهش بپردازیم (البته فعلا) باید بدونیم که منظور از B2B بیزینس با بیزینس است و B2C بیزینس با مصرف کننده ست.
۱۰ زمینه اصلی
۱۰ زمینه اصلی که مارکتینگ توش فعالیت میکنه رو میبینیم که شامل: کالا، خدمات، رویدادها، تجارب، افراد، مکانها، اموال، سازمانها، اطلاعات و ایدههای خلاقانه.
انواع بازاریابی
انواع بازاریابی (آنلاین و آفلاین) آشنامون میکنه و اینکه کانال های ارتباطی هرکدوم از اینها چیه:
- آفلاین شامل چاپ و پخش و پست مستقیم و تلفن
- آنلاین شامل سئو، بازاریابی محتوایی، شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و گوگل ادز و تبلیغات کلیکی
و بعد با مقایسه ای که انجام داده متوجه مزایای بیشتر تبلیغات آنلاین نسبت به آفلاین میشیم که با یه مثال میبریمش جلو:
فرض کنیم برای بازاریابی یه بیلبورد خیلی بزرگ تو اتوبان همت بزنیم، آخر سر میتونیم ارزیابی کنیم که چند نفر اونو دیدن؟ قطعا نه اما این کار به راحتی توی اینستاگرام مقدوره. یا مثلا برای همون بیلبورد بزرگ توی همت کلی باید هزینه کرد در صورتی که همین کارو توی اینستاگرام میشه رایگان انجام داد. بر فرض مثال هم که کلی آدم اون بیلبورد رو ببین… چند درصدشون میتونن مخاطب ما باشن؟ در صورتی که توی همون اینستاگرام میتونیم مخاطب هامون رو انتخاب کنیم و دقیق تر هدف گذاری کنیم و خیلی موارد دیگه که ثابت میکنه این روزا بازاریابی آنلاین بهتر جواب میده.
بازاریابی با برندینگ، تبلیغات و فروش فرق داره:
بازاریابی بر ارتباط شما با افراد تمرکز دارد و معمولا راهی است که توجه مخاطب را به برند شما جلب میکند.
برندینگ به هویت برند برمیگردد. ماموریت، چشمانداز و ارزشهای برند در دل برندینگ مشخص میشود.
تبلیغات به معنی تولید و توزیع محتوایی است که آگاهی افراد را نسبت به یک برند افزایش میدهد.
تیم فروش تنها بر لیدها و فروش محصولات به آنها تمرکز میکنند. به عبارتی، تیم بازاریابی لیدها را به تیم فروش تحویل میدهد و سپس مشتریها را برای مراحل بعدی مارکتینگ از آنها تحویل میگیرد.
بازاریابی هیچ عیب ندارد به ذات خود و هر چه عیب هست از بازاریابی خوانی های ماست!
مفهوم بازاریابی، شیوه ها، روش ها و… به تعداد افراد راه های رسیدن به فروش وجود داره اما هر فروشی، فروش درست نیست! ما صرفا به دنبال کسب پول از هر روش نیستیم بلکه ما باید ابتدا پاسخ درست و جامعی به نیاز مخاطبانمون بدیم! و بعد خود این پاسخ درست جریان درآمدی مالی برای ما به ارمغان میاره.