سابقه و هدف؛
امروز تکامل تفکر انتقادی به عنوان هدف نهایی در آموزش علوم پزشکی محسوب میشود این مطالعه به منظور بررسی وضعیت تفکر انتقادی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تهران صورت گرفت.
در این پژوهش توصیفی مقطعی سطح مهارتهای تفکر انتقادی در ۱۲۰ دانشجوی پزشکی خود را به پایان رساندهاند بررسی شد. ابزار مورد استفاده آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیای ب بود. دادهها توسط نرمافزار spss و با استفاده از آزمون t تست, آنوا و ضریب همبستگی پیستون مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها ؛
میانگین مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۵/۰۸ +-۱۳/۰۳ و دانشجویان پزشکی دانشگاه تهران۳/۲۷+-۱۲/۶۳ بود و اختلاف آماری معناداری بین میانگین آنها مشاهده نشد بین رتبه آزمون سراسری معدل دیپلم نمره دوره پیش کارورزی و سن دانشجویان با نمره کل تفکر انتقادی همبستگی معناداری مشاهده نشد.
در مجموعه تفکر انتقادی صرفاً نمره حیطه استدلال قیاسی در دانشجویان پزشکی با معدل دیپلم آنها ارتباط معناداری داشت.
نتیجهگیری؛
یافتهها نشان میدهد که میانگین نمرات تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی در مقایسه با نتایج سایر کشورها از میانگین کمتری برخوردار است و این نشان میدهد که برنامههای آموزشی موجود نیاز به بازنگری دارد.
دانلود مقاله: