مقدمه تنها تکیه به نوآوری های سنتی با مرزهای بسته, برای آموزش علوم پزشکی کافی نیست و نوآوری باز روش های نوین مدیریتی را می طلبد. هدف این مطالعه, ارایه الگوی مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روش ها این پژوهش آمیخته, ابتدا در مرحله کیفی با مصاحبه های نیمه ساختاریافته با مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان, به روش نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام شد. سپس با تحلیل محتوای مصاحبه ها, مولفه های مدیریت نوآوری بازشناسایی و بر این اساس, پرسشنامه ۳۵ گویه ای طراحی شد که پس از اطمینان از روایی و پایایی آن, به منظور تعیین وضعیت مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی توسط ۱۸۵تن از اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون t تک نمونه ای تحلیل شدند. یافته ها در مرحله کیفی پژوهش, شش مولفه مدیریت دانش, مدیریت راهبردی, مدیریت تغییر در ساختار و فرهنگ سازمانی, مدیریت عوامل محیطی, شبکه سازی و مدیریت قوانین مالکیت فکری شناسایی و بر این اساس, الگوی مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی طراحی شد. یافته های کمی پژوهش نشان داد که تنها مولفه های مدیریت راهبردی و مدیریت عوامل محیطی به ترتیب با میانگین و انحراف معیار ۰/۷±, ۳/۱ و ۰/۹±, ۳/۰۶ اندکی بیش از حد متوسط (۳) بوده و سایر مولفه ها پایین تر از حد متوسط برآورد شدند. نتیجه گیری مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی در اکثر مولفه های شناسایی شده از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده که توجه جدی مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان را به موضوع مدیریت نوآوری های آموزشی براساس الگوی باز طلب می کند.
دانلود مقاله: