در پژوهش حاضر تغییرات سیستم ایمنی دو گروه از دانشجویان پسر و دختر سال پنجم و ششم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی در دو موقعیت استرسزا و عاری از استرس مورد مقایسه قرار گرفت دانشجویان سال ششم پزشکی با موقعیت استرزا که همان شرکت در امتحان پیش انترنی است مواجه میشوند اما دانشجویان سال پنجم پزشکی در امتحان مزبور شرکت نمیکنند، همچنین افرادی که مایل به همکاری نبوده و یا دارای اختلالاتی بودهاند که سیستم ایمنی آنها را تغییر میدهد نیز از جامعه پژوهش حذف شدند گروه آزمایشی دارای امتحان شامل ۱۴۷ نفر و گروه گواه بدون امتحان شامل ۱۵۵ نفر بودند. به شیوه تصادفی از هر گروه تعداد ۴۰ نفر برگزیده شدند پس از آن نمونه برداری خونی از افراد گروه آزمایشی به مدت نیم ساعت قبل از امتحان و در افراد گروه گواه نمونه برداری در همان زمان در شرایط عادی و عاری از استرس به عمل آمد، مشروح این آزمایش در مقاله زیر آمده است.
همچنین ببینید
الگوی مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی
مقدمه تنها تکیه به نوآوری های سنتی با مرزهای بسته, برای آموزش علوم پزشکی کافی …