چرا مدیریت

چرا به مدیر و مدیریت احتیاج داریم؟

Four Creative Company Vector Png Entrepreneurship Entrepreneurial Team PNG Transparent Clipart Image and PSD File for Free Download - چرا به مدیر و مدیریت احتیاج داریم؟

تا اینجای کار کلی در مورد اینکه مدیریت چیه و کیا میتونن مدیر بهتری بشن صحبت کردیم و کلی نظرات مختلف رو خوندیم.

 اصلا چرا مدیریت؟

یه ارگان رو در نظر بگیرید (مثل خانواده که کوچکترین جامعه ست تا یه سازمان دولتی خیلی بزرگ)؛ اگر شخصی به اسم مدیر توی این سازمان ها نباشه چی میشه؟ شهر هرت رو همه مون میدونیم چیه.

یه شهر بدون قانون که پر از آشفتگیه و هیچی سر جای خودش نیست و هیچکدوم از ما حاضر نیست تو همچین شهری زندگی کنه؛ اگر هم کسی باشه تو این شهر، بعد از یه مدت خیلی کوتاه خودش میاد بیرون و احتمالا یه جورایی فرار میکنه.

اینجا ما یه متن ترجمه شده داریم که منبع اون MIT Sloan هست و چیزی که همون اول به چشم میخوره اینه که: چرا هنوز به مدیران احتیاج داریم؟ این یعنی اینکه مدیریت از زمان قدیم بوده و همیشه بهش احتیاج داشتیم و وجودش ضروریه؛ چرا اینجوریه؟

با توجه به متن ما معتقدیم که مدیران به تدریج باید با تفویض اختیار، از بار وظیفه و مسئولیت هایی که دارن کم کنن و بهترین کار در این راستا اینه که تعداد مدیران اجرایی و میانی بیشتر بشه تا مدیران ارشد بیشتر بتونن از دانش تخصصی شون استفاده کنن و از اونجایی که یکی از ارکان اصلیه مدیریت تصمیم گیریه، این کار باعث میشه تا یه مدیر عالی کمتر وقت خودش رو صرف تصیم گیری برای سازمان بکنه.

یه جای دیگه هم به این موضوع اشاره شده که مدیر باید تو سازمانش سیستم سازی کنه (سیستم سازی یعنی اینکه مدیر باید طوری افرادش رو بچینه و طوری به اونها آموزش بده که بدون وجود خودش همه کارها به خوبی پیش بره.)

خلاصه اش کنم براتون؛ حضور مدیر در  هر سازمانی کاملا ضروریه، برای اینکه باید چارچوب چیده بشه، مقرارتی گذاشته بشه و … اما مدیر عالی خودش نباید نظارت مستقیم داشته باشه روی اجرای قوانین.

 چرا مدیریت مهم است؟

کارمندای معمولی کارشون فقط تو ساعات اداریه و بعدش حتی میتونن فراموش کنن که کجا کار میکنن اما یک مدیر اینجوری نیست و هیچوقت کارش تموم نمیشه و همیشه باید به اهداف شرکت فکر کنه؛ اگر بخوام دلایل اهمیت مدیریت رو از نظر نویسنده به صورت تیتروار براتون بگم میشه شامل:

بهینه سازی استفاده از منابع، کاهش هزینه ها، تشکیل یک سازمان سالم، برقراری تعادل و کمک به شکوفایی جامعه

یک مثال جالب  سازمان رو به یه گروه ارکستر تشبیه کرده که اگر کارکنان هرکدوم بخوان واسه خودشون بصورت جداگانه ساز بزنن، اون میشه بدترین کنسرت و یه آهنگ گوش خراش.

پس با اینکه ممکنه هرکسی نت خودش رو درست بزنه اما بدون وجود رهبر ارکستر یا همون مدیر سازمان، همگی به بیراهه میرن و همه چی خراب میشه. توی این گروه موسیقی، هدف مدیر ایجاد یک موسیقی دلپذیر و گوش نوازه و توی سازمان ها، هدف مدیر ایجاد سود برای کسب و کارشه. و بعد هم علت وجود مدیر رو به توجه به وظایفش بیان میکنه که میشه شامل:

فراهم کردن تصویر شفاف از اهدف هر بخش، پیاده سازی موثر پلن کسب و کار در جهت رسیدن به اهداف، ایجاد ضرب آهنگ یکنواحت بین بخش های مختلف سازمان، توانمند سازی کارکنان برای تحویل پروژه ها در ضرب العجل تعیین شده و برقراری اتمسفر مثبت و صلح آمیز و …

افراد حاضر در یک سازمان رو به شکل چرخ دنده میبینه و میگه اون چیزی که باعث حرکت اینها میشه موتوره که در واقع میشه همون مدیر. و مدیره که افراد رو به حرکت در میاره و بهشون سمت و سو میده؛ بعد هم وظایف اصلی مدیر و اهم وجودش رو از دیدگاه ایشون میبینیم:

تحقق اهداف مشترک، استفاده بهینه از مبانع، کاهش هزینه، ایجاد یک ساختار امن، ایجاد توازن و احساس رفاه کارکنان.

نتیجه گیری مون از این سایت اینه که انتخاب درست مدیر باعث موفقیت یا عدم موفقیت سازمانه چون مدیر کسیه که افراد تیم به اون شخص اعتماد دارن و علاوه بر این، مدیر نماینده یک سازمانه و یه سازمان با مدیرشه که شناخته میشه و باعث اعتماد سازی دیگران میشه.

اگر بخواهیم بیشتر مثال بزنیم میشه از فیلم و سریال گرفته تا سخن بزرگان درمورد اهمیت مدیریتمثال آورد و ما اینجاچندتاشون رو اینجا براتون میاریم:

به جمله از پیتر دراکر بخونیم که گفته: همان‌طور که درختان از سر فاسد می‌شوند و از بین می‌روند، یک سازمان هم زمانی دچار اضمحلال و نابودی می‌گردد، که مدیر آن سازمان توانایی مدیریت را نداشته باشد.

آلفرد مارشال هم می‌گه: «اگر سرمایه‌های جهان و ابزار و ماشین‌آلات، یک‌باره نابود شوند، اما مدیران ماهر، زمام امور را به دست داشته باشند، توسعه و پیشرفت از قبل هم شکوفاتر خواهد شد.»

نویسنده اشاره میکنه که دیویس(Keith Davis)  اینطور بیان میکنه که ممکنه شما یه سازمان ببینی که رهبر یا مدیر نداشته باشه و هرکسی هم کار خودش و انجام بده ولی خب یه جایی دچار یه آشفتگی و بلاتکلیفی میشن و باید یکی باشه که اون هارو به مسیر درست راهنمایی کنه.

در کل نظر ایشون هم این بوده که مدیر برای سازمان نقشی حیاتی داره.

خب نظر افراد مختلف رو از قدیم تا حال خوندیم. چیزی که بین همه این متون مشترک بود اهمیت مدیر بود و اینکه وجود مدیر باعث شکل دهی به یه سازمان میشه.

نظر شما به عنوان علاقه مند این حوزه بعد از مطالعه ی این مقالات چیه؟!

درباره‌ی محمد رازه

محمد رازه

همچنین ببینید

chenobil 310x165 - فاجعه تصمیم گیری چرنوبیل

فاجعه تصمیم گیری چرنوبیل

در مقالات قبلی به اهمیت موضوع تصمیم گیری اشاره داشتیم. تصمیم هایی که ممکن است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.