
مدل تغییر ADKAR که توسط جف هیات، بنیانگذار Prosci، ایجاد شده به سازمانها کمک میکند تا بتوانند تغییرات را مدیریت کنند، نوآوری داشته باشند و کارآمدتر بشوند. تأکید این مدل بر روی افراد سازمان، آگاه و همراه کردن آنهاست؛ چون بدون همراهی افراد، تغییر در یک سازمان موفقیتآمیز نیست.
آگاهی awareness) A)
در قدم اول افراد سازمان باید آگاه شوند که تغییری در راه است. همچنین همه افراد باید بدانند که دلیل این تغییر چیست و چرا ضرورت دارد. در غیر اینصورت افراد بیانگیزه میشوند، در برابر تغییر مقاومت میکنند و احتمال موفقتآمیز بودن تغییر نیز کم میشود.
تمایل desire) D)
در این مرحله باید به افراد توضیح دهید که این تغییر برای آنها چه مزایایی دارد تا تمایل پیدا کنند که بخشی از این تغییر باشند. همچنین باید نظراتشان را بشنوید و نگرانیهای آنها را رفع کنید. اگر افراد باور داشته باشند که این تغییر مفید است، برای آن سخت تلاش میکنند.
دانش knowledge) K)
در این مرحله افراد باید بدانند که تغییر چگونه قرار است انجام شود و دانش موردنیاز برای ایجاد این تغییر را داشته باشند. همچنین باید بدانند که در آینده و پس از این تغییر چه مهارتها و دانش دیگری نیاز دارند و آن را یاد بگیرند. این کار میتواند از طریق آموزشهای رسمی، منتورینگ و ورکشاپها صورت بگیرد.
توانایی ability) A)
در این مرحله افراد باید بتوانند دانش تئوری مرحله قبل را به کمک تمرینها، ابزار و منابع لازم به عمل تبدیل کنند. یکی از جنبههای مهم مدل ADKAR نیز همین ایجاد تمایز بین تئوری و عمل است. این مرحلهای است که عملکرد فرد در آن تغییر میکند.
تقویت reinforcement) R)
در قدم آخر، باید تغییر ایجاد شده را حفظ و تقویت کرد و مطمئن شد که افراد به روشهای قبلی بازنمیگردند. این کار میتواند از طریق ارائه بازخوردهای مثبت، اندازهگیری عملکرد و … انجام شود.
انجام این مرحله اغلب بسیار سخت است، زیرا به محض انجام تغییر، سازمانها به فکر تغییر بعدی میافتند، بدون اینکه زمان موردنیاز برای حفظ و تقویت تغییر قبلی را بدهند.