00048465 626x330 - ذهن آگاهی یک تکنیک مدیریتی

ذهن آگاهی یک تکنیک مدیریتی

شاید خیلی از افراد در ذهن خود، خودشان را یک فرد مدیر و البته با توانایی های مدیریتی می نامند. اما آیا واقعا مدیریت به همین سادگی است؟ طبیعتا همه ما دیدگاه متفاوتی از مدیریت را داریم. نکته مهم اینجا است که ما بدانیم طرز تفکر مان در ارتباط با مدیریت چقدر به تعریف واقعی آن نزدیک تر است. مدیریت تکنیک های مختلفی دارد یکی از تکنیک های مدیریت ذهن آگاهی است که در ادامه قصد دارم ذهن آگاهی را به عنوان یک تکنیک مدیریتی برای شما توصیف کنیم.

 

ذهن آگاهی در کار

محل کار می تواند یک محیط پرتنش و سریع باشد. آیا می توان بیش از دست و پا زدن در تمامی روند های شغلی، در محیط کار رشد کرد؟ کلید ممکن است در ذهن آگاهی باشد!  بدون اینکه قضاوت کنید ، به آرامی متوجه آنچه در حال حاضر برای ما می گذرد ، می شوید.

اگرچه تحقیقات در زمینه ذهن آگاهی در کار و رهبری آگاهانه تا حدودی عقب مانده است ، اما با این وجود علاقه به آن در حال افزایش است. این مقاله به من امکان می دهد (امیدوارم) قدرت ذهن آگاهی در کار را به دست بیاورم و به اشتراک بگذارم ، و مقاله همچنین موضوع مرتبط و جذاب دیگری را برای شما نیز بررسی می کند و آن رهبری آگاه است.

 

ذهن آگاهی در محیط کار چیست؟

به بیان خیلی ساده ، هوشیاری در محیط کار درجه ای است که افراد در محیط کار خود مراقب آن هستند. پس هوشیار بودن به چه معناست؟ خوب ، مانند بسیاری از سازه های روانشناسی مثبت ، ذهن آگاهی به راحتی قابل تعریف نیست. با این حال ، بیشتر تعاریف ، مانند آنچه توسط هایلند ، لی و میلز شرح داده شده دارای سه عنصر هستند.

ذهن آگاهی را می توان به عنوان “آگاهی متمرکز بر حال حاضر” توصیف کرد (Hyland، Lee & Mills، ۲۰۱۵). به عبارت دیگر ، یک فرد آگاه در مورد گذشته خودخوری نمی کند و نگران آینده نیست. آنها به سادگی در اینجا و اکنون یا به عبارتی در حال “هستند”.

ثانیا ، ذهن آگاهی شامل توجه کامل به محرک های داخلی و خارجی است (هیلند و همکاران ، ۲۰۱۵). همچنین ذهن آگاهی  توجه ساده به محرک ها است. ذهن آگاهی شامل انجام تمام این کارها به روشی باز و پذیرفته است (هیلند و دیگران ، ۲۰۱۵).

 

نکته قابل توجه

ذهن آگاهی شامل توجه به آنچه اتفاق می افتد که بدون ارزیابی ، تجزیه و تحلیل یا تأمل در آن است. بنابراین گفته می شود که پردازش اطلاعات آگاهانه “قبل از فهمیدن” است (Hülsheger، Alberts، Feinholdt & Lang، ۲۰۱۳). بنابراین ، یک کارمند با هوش آنچه را در محل کار اتفاق می افتد پذیرفته و در قبال آن عکس العمل نشان نمی دهد ، بلکه صرفاً اطلاعات اطراف خود را می گیرد و آن را مدیریت می کند. آنها بدون قضاوت به کار و روابط خود با سایر همکاران و مدیریت به روند های ذهنی نزدیک می شوند.

اگرچه اکثر تحقیقات در مورد تفاوت های فردی در ذهن آگاهی آن را یک ویژگی می دانند ، اکنون بسیاری از محققان ذهن آگاهی را یک حالت روان شناختی می دانند که لحظه به لحظه در افراد متفاوت است (Hülsheger et al.، ۲۰۱۳).

علاوه بر این ، ذهن آگاهی به عنوان یک ظرفیت طبیعی انسانی توصیف شده است ، که از نظر قدرت در هر دو موقعیت و افراد متفاوت است (Hülsheger et al.، ۲۰۱۳).

 

ذهن آگاهی در محل کار چگونه است؟

خوب ، این بدان معنی است که در طول روز کاری ، در هر زمان ، هوشیاری کارکنان متغیر است. آنها ممکن است در جلسه ای ، بدون قضاوت ، از نزدیک به کار توجه داشته باشند و با تمرکز بر هر آنچه مجری برنامه صحبت می کند گوش دهند. یا ، شاید ، در اواخر روز ، آنها کمتر حواسشان جمع باشد و به کامپیوتر نگاه کنند بدون اینکه تمرکزی بر روی کارشان داشته باشند یا اینکه به این فکر کنند که قرار است چه چیزی را به عنوان شام در خانه بخورند. بنابراین ، فرد توانایی ذهن آگاهی را دارد ، با این وجود ذهنیت او در هر زمان متغیر است.

 

مزایای ذهن آگاهی در محل کار و تجارت

این تکنیک دارای مزایای فراوانی برای محل کار و مشاغل است. اگر خیلی کلی صحبت کنیم ، برخی فرایند های مبتنی بر ذهن آگاهی وجود دارد که تصور می شود بر عملکرد و رفاه کارکنان تأثیر می گذارد. این موارد شامل انعطاف پذیری پاسخ ، کاهش نشخوار فکری ، همدلی ، تأثیر بر مقررات ، افزایش عزت نفس و پایداری ، بهبود حافظه کاری و پیش بینی دقیق تر تأثیرات (Glomb، Duffy، Bono، & Yang، ۲۰۱۲) می باشد. از مزایای ذهن آگاهی در محل کار نیز می توان به بهبود تعهد وظیفه و لذت بردن از کار اشاره کرد (هیلند و همکاران ، ۲۰۱۵). بیایید با جزئیات بیشتر برخی از مزایای این تکنیک مربوط به کار را بررسی کنیم.

 

روابط اجتماعی بهبود یافته

این تکنیک منجر به بهبود روابط اجتماعی می شود (گلومب و همکاران ، ۲۰۱۲). روابط مثبت در محیط کار می تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. آنها اثرات عوامل استرس زا در محیط کار را از بین می برند ، باعث رونق کارمندان می شوند و ارتباطات را تقویت می کنند.

گلومب و همکاران (۲۰۱۲) نشان می دهند که این تکنیک از طریق تعدادی از فرایندهای ذهنی یکپارچه ، اما به ویژه انعطاف پذیری همدلی و پاسخ ، باعث ایجاد ارتباطات اجتماعی مثبت در محل کار می شود.

بنابراین کارکنانی که کار خود را با هوشیار بودن  انجام می دهند ، بدون واکنش پذیری بیشتر از همکاران استقبال بیشتری نشان می دهند (گلومب و همکاران ، ۲۰۱۲). عملکرد بهینه سازمان ها از بسیاری جهات به روابط مثبت بین فردی بستگی دارد. با توجه به اینکه برخی از مطالعات حاکی از آن است که آموزش این تکنیک ممکن است با ارتباط اجتماعی مرتبط باشد ، این نقش مهمی را که این تکنیک در روابط محیط کار و موفقیت سازمان دارد ، برجسته می کند (گلومب و همکاران ، ۲۰۱۲).

 

ذهن آگاهی و انعطاف پذیری

یک مزیت این تکنیک در محل کار این است که باعث ارتجاع  و انعطاف پذیری می شود. گلومب و همکارانش (۲۰۱۲) دو فرایند مرتبط با این تکنیک را به عنوان احتمال تقویت انعطاف پذیری معرفی می کنند: تنظیم عاطفی و ماندگاری.

این تکنیک به افراد کمک می کند تا به دیگران با دیدگاه مثبت نزدیک شوند و علاوه بر این ، با تنظیم مناسب تأثیر و کاهش واکنش ، آنها را در برابر احساسات منفی و تحریک فرد دیگر محافظت می کند (گلومب و همکاران ، ۲۰۱۲). در محیط کار ، انعطاف پذیری در مواجهه با عوامل تنش زای بین فردی یا مربوط به وظیفه است و همچنین بخشی حیاتی از عملکرد بهینه کار است.

عملکرد پیشرفته

این تکنیک همچنین عملکرد کار را بهبود می بخشد. روشی که ذهن آگاهی در عملکرد محل کار نقش دارد به ماهیت کار بستگی دارد و عوامل زمینه ای کار. برخی از فرایندهای ذهن آگاهی بر انواع مختلف شغل تأثیر منفی می گذارد ، در حالی که سایر موارد خاص تر هستند (به عنوان مثال برای مشاغل با محتوای احساسی فراوان ، کاهش نشخوار فکری و بهبود تنظیم عاطفی ممکن است عامل اصلی عملکرد باشد) (گلومب و همکاران ، ۲۰۱۲).

همچنین مشخص شده است که ذهن آگاهی با دیدگاه کمتر شناختی (مانند فراموشی ، حواس پرتی و اشتباهات) همراه است که نشان می دهد ذهن آگاهی ممکن است منجر به بهبود عملکرد در محل کار و اتفاقات ناگوار کمتر شود (Glomb et al.، ۲۰۱۲).

 

تصمیم گیری بهتر

ذهن آگاهی باعث تصمیم گیری بهتر می شود ، زیرا تعصبات تصمیم به دلیل توجه به محرک های داخلی و خارجی کمتر است و پردازش اکتشافی کاهش می یابد. همانطور که می بینید ، مزایای ذهن آگاهی در محل کار بسیار زیاد و متنوع است.

 

اهمیت ذهن آگاهی در کار

چرا ذهن آگاهی در کار مهم است؟

این تکنیک در محل کار به دلایل زیادی مهم است. اولین مورد مربوط به میزان رضایت یک کارمند از شغل خود است. که به وضوح پیامدهایی در رفاه ، روانشناسی و دیدگاه عاطفی آنها دارد.

رضایت شغلی و انگیزه

نظریه رویدادهای عاطفی با توجه به اینکه این تکنیک ممکن است با رضایت شغلی رابطه مثبت داشته باشد ، در این تکنیک در محل کار اعمال شده است ، زیرا ذهن آگاهی ، تطبیق پذیری بیشتر عوامل استس زای کار را تسهیل می کند (Hülsheger و همکاران ، ۲۰۱۳).

به عبارت دیگر ، وقتی اتفاق چالش برانگیزی در محل کار رخ می دهد ، یک کارمند با هوشیار به سادگی واکنش احساسی نشان نمی دهد و درباره آنچه اتفاق می افتد قضاوت می کند ، بلکه آنها آن را با موضع سازگارتر در نظر می گیرند. بنابراین ، با تفسیر عوامل استرس زا در کار با رویکرد فعالانه تر ، کارمند نیز از کار خود رضایت بیشتری خواهد داشت.

علاوه بر این ، این تکنیک ممکن است به رضایت شغلی نیز مربوط باشد زیرا باعث افزایش رفتارهای خود تعیین شده می شود (Hülsheger et al.، ۲۰۱۳). رفتار خود تعیین شده رفتاری است که با نیازها و ارزشهای فرد سازگار باشد (Hülsheger و همکاران ، ۲۰۱۳).

این تکنیک همچنین آگاهی از ارزشها و نیازهای اساسی فرد را افزایش می دهد زیرا عملکرد عادی و خودکار را کاهش می دهد و باعث ایجاد توجه و آگاهی به تجربیات در لحظه فعلی می شود (Hülsheger et al.، ۲۰۱۳). رابطه بین ذهن آگاهی و رضایت شغلی در بخش بعدی ، جایی که تحقیق در نظر گرفته شده است ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درباره‌ی روابط عمومی

همچنین ببینید

20 310x165 - از همین حالا شروع کنید!

از همین حالا شروع کنید!

بسیاری از مردم برای دستیابی به موفقیت مادی تمام زندگی خود را کار می‌‌‌کنند، چرا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.